Het domein van de kunst

heilig-vuur

Toevallig of niet, juist nu menige illusie verdampt en de wereld even lijkt halt te houden, worden we bediend met een aantal tentoonstellingen die uitnodigen tot reflectie en waarin de kunst nadrukkelijk als een autonoom domein wordt gepresenteerd.

Picasso in Parijs, Het Heilige Vuur in Amsterdam of de afscheidstentoonstelling van Wim van Krimpen in Den Haag over de 20ste eeuw, ze blikken terug op de recente geschiedenis en presenteren kunst die haar identiteit en functie ontleent aan haar vermogen om het leven van een nieuwe en diepere betekenis te voorzien.
De tentoonstelling van Thomas Struth in Museum De Pont sluit hier in veel opzichten bij aan. De kunstenaar mag dan, in tegenstelling tot de meeste van zijn collega’s uit de vorige eeuw, zichzelf bescheiden op de achtergrond plaatsen, wat hem met zijn voorgangers verenigt is dat hij het leven zelf tot onderwerp maakt en dit in omvattende beelden tracht te vangen.
Dit laatste sluit aan bij het centrale thema van de tweede Art Update van dit seizoen: de vraag naar de verhouding tussen kunst en leven, of beter nog, naar de bijdrage die kunst kan leveren. Vragen die in het licht van de recente ontwikkelingen een nieuwe relevantie hebben gekregen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>