Mythische schoonheid

mon-seul-desir

Tegenover de shows van superstars als Koons en Hirst staan de ingetogen presentaties van Gijs Frieling en Marc Mulders in het Bonnefanten en De Pont. Het contrast kon niet groter zijn.
Hoewel beide schilders, zeker in de uitvoering, grote verschillen laten zien, is hun zienswijze op wezenlijke punten verwant.
Mon Seul D├ęsir (Mijn enig verlangen) heet het zaalvullende werk waarmee Gijs Frieling zich bekent tot een kunst in dienst van het leven. Het innerlijke leven wel te verstaan. In zijn uitbundige kleuren en vormen, is het kunstwerk primair een ode aan Gods schepping. Daarbij verbeeldt het een wereld waarin er geen onderscheid is tussen kunst, leven en religie. Een mythische, middeleeuwse wereld die diametraal staat tegenover de moderne tijd.
Spannend en uitdagend wordt het als de kunstenaar zich tegelijkertijd laat kennen als een groot bewonderaar van Donald Judd, de Amerikaanse minimalist die geldt als een van de grootheden van de moderne, autonome kunst.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>