Welcome to Athens!

Acropolis

Wie er ooit is geweest zal het bevestigen: Athene is bepaald geen mooie of schilderachtige stad. Natuurlijk, je hebt de Akropolis, de Agora en her en der nog meer fraaie oude resten, maar verder? Vooral veel drukke wegen, die met hun eindeloze rijen betonbouw allemaal dezelfde, wat grimmige indruk maken. Zoals je dat van veel andere wereldsteden kent. Een stad zonder kapsones, maar ook zonder een eigen gezicht.
Van de Documenta zie je weinig. Zou de gemiddelde toerist het gebeuren überhaupt wel opmerken? Behalve één banier aan de gevel van een museum in het centrum, heb ik vanuit de taxi geen enkele aanduiding kunnen ontdekken. Ook in de receptie van het hotel geen informatie. Vanaf het dakterras a stunning view of the Acropolis, dat wel! Welcome to Athens!
De eerste commentaren komen al binnen. Afgelopen donderdag ging Documenta 14 officieel van start met een preview voor pers en genodigden. Naar verluidt een even indrukwekkend als curieus gebeuren. De zaal was afgeladen vol met jounalisten uit heel de wereld. Het licht werd gedempt en terwijl de gordijnen opengingen klonk vanaf het podium een verheven gezang, uitgevoerd door een koor bestaande uit directeur Adam Szymczyk, diens staf en medewerkers en een groot aantal van de deelnemende kunstenaars.
Het statement was meteen gemaakt: dit is een Documenta die je moet ondergaan. Laat alle kennis los en neem deel aan een unieke ervaring. Weg met alle analyses, beschouwingen en verklaringen. Weg met heel die rimram van namen, titels en jaartallen. Kunst gaat over iets heel anders. Over een bestaan dat van binnenuit wordt getoond, als een ervaring waarin alle zintuigen en alle faculteiten van de geest tegelijkertijd worden aangesproken.
De reacties zijn verdeeld. Wat de een als een inspirerend appel ervoer was de ander een vertoon van dubieuze pretenties. Ook de eerste indrukken van de tentoonstelling zelf brengen heel verschillende geluiden voort. Vandaag is de opening voor het publiek: onder ander met in het centrum van de stad een processie met ruiters  en een performance waarin de Griekse schuld aan Europa wordt afbetaald met olijven. Wordt vervolgd!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>